Zoeken

87 studenten, 20 cases en impact op één

Bijgewerkt: 15 okt 2019

Travel Impact Lab start samen met BUas het Tourism Impact Lab


De reissector verandert en veel traditionele reisbedrijven verliezen aan relevantie. Door de opkomst van internetplatforms staan reisorganisaties onder druk. Daarnaast zijn er steeds meer mensen bewust van de impact op het milieu en duurzaamheid. De drang om te vernieuwen is groot, maar hoe ziet deze vernieuwing eruit? Michel Groenenstijn, initiatiefnemer van Travel Impact Lab, gelooft dat de enige zinvolle manier om te vernieuwen, impactvol moet zijn. Hij brengt zijn jarenlange ervaring in het onderwijs en de drijfveer van Travel Impact Lab samen. Jaarlijks is er een enorme instroom in de sector, met name door studenten uit de richting toerisme. Door deze groep studenten te leren vanuit een impact-perspectief naar de toekomst te kijken, stuur je de richting van vernieuwing. Travel Impact Lab stapt het domein van het onderwijs in en heeft samen met BUas een minor ontwikkeld voor vierdejaars studenten. In het Tourism Impact Lab gaan 87 studenten 18 weken aan de slag met 20 cases van start-ups en reisorganisaties.



Net zoals de rest van de wereld, verandert ook toerisme heel snel. Voor een toekomstig professional is het belangrijk dat die deze verandering moet kunnen zien en snappen. Daarnaast moet de professional deze veranderingen kunnen vertalen naar diensten en producten die niet alleen geld opleveren, maar ook impact maken. In het Tourism Impact Lab worden studenten van BUas klaargestoomd voor de toekomst. Contact met de praktijk is hierin erg belangrijk, volgens Michel. “Er zit nog wel eens een gat tussen iemand die afstudeert en de praktijk. Juist in het vierde jaar is het belangrijk dat studenten in contact komen met het werkveld. Door samen te werken met opdrachtgevers aan echte cases, ontstaat er direct veel interactie. Dit bereidt de studenten goed voor op hun volgende stap in hun carrière. Zij bouwen aan hun netwerk met organisaties, doen praktijkervaring op en leren werken vanuit een visie met impact."


“Je kan nog meer rotzooi maken, maar dat is niet de toekomst. In de toekomst hebben we het niet eerst over geld of businesscase, maar over de impact die het bedrijf wil maken.” – Michel Groenenstijn


Inzicht in jezelf bepaalt inzicht in de toekomst

Naast het werken aan cases en het toepassen van innovatiemethodes, staat een sterke ontwikkelingslijn centraal. Michel: “Ik denk dat een van de oorzaken van het gat tussen studie en praktijk komt, omdat studenten vaak geen flauw idee hebben wat ze precies willen, wat ze belangrijk vinden en waar ze van ‘aan’ gaan. Als je dat niet weet van jezelf, kan dat heel snel leiden tot burn-outs, niet op je plek zitten en je afvragen ‘wat ben ik in godsnaam aan het doen?’. In mijn omgeving zeggen mensen massaal hun baan op en gaan ze doen wat ze echt willen. Het lijkt mij handig om niet de eerste 15 jaar te doen wat je eigenlijk niet leuk vindt, maar om dit vroeg te ontdekken. We vonden het heel belangrijk om in de minor hier ook aandacht aan te besteden.”


Speeddaten met de opdrachtgever

Nadat studenten hebben gewerkt aan vragen als ‘wie ben ik als persoon?’ en ‘wie ben ik als professional?’ ontmoetten zij de bedrijven met hun cases, tijdens de college-tour en speeddaten. Op basis van de inzichten in zichzelf, gaven zij hun voorkeuren aan voor cases. Ook bedrijven konden hun voorkeuren opgeven voor studenten waar ze een goed gevoel bij hadden. Nu zijn er 21 teams van 4 of 5 studenten die samenwerken met hun opdrachtgever.


“Wat je ziet is dat bedrijven zeggen: ‘we hebben een geniaal idee en dat moet worden uitgevoerd’. Wij nemen ze mee terug naar stap één en stellen de vraag: voor wie ben je het eigenlijk aan het maken en welk probleem los je op? Ik verwacht zelf dat bij een aantal bedrijven echt een andere richting uitkomt. Maar wel een uitkomst die echt aansluit bij de behoeften van de doelgroep.” – Michel Groenenstijn



De cases variëren van beginnende start-ups, tot grote reisorganisaties, zoals TUI. Zo wordt er met SNP Natuurreizen bijvoorbeeld gewerkt aan de vraag hoe de trein een aantrekkelijk alternatief kan worden voor vliegen en The Big Parasol richt zich op het verhuren van kindvriendelijke vakantiehuisjes. Travel Diaries onderzoekt de potentie van een app, waarbij reizigers offline hun dagboek en fotoboek kunnen ontwerpen. Bij GoHere wordt er gevalideerd hoe de app pijnpunten oplost en kansen realiseert bij reisorganisaties, gemeentes en andere doelgroepen.


Potentie voor meer samenwerkingen in het onderwijs

De combinatie van onderwijs, praktijkervaring en persoonlijke ontwikkeling is uniek, volgens Michel. Voor de studenten, die inzicht krijgen in hun eigen talenten en drijfveren én de kans krijgen om zichzelf te laten zien bij een potentiële werkgever. Ook voor bedrijven is het interessant om heel intensief met studenten samen te werken aan een case. Daarmee haal je ook de talenten eruit die je misschien later een baan wil aanbieden. Michel ziet het Tourism Impact Lab als het begin van ook andere impactvolle onderwijsprogramma’s in de toekomst.