Zoeken

De partners zijn verheugd dat er al 22 reis-startups hun weg naar het Lab hebben gevonden


Stichting Travel Impact Lab wil mensen, bedrijven en startups die een positieve bijdrage willen leveren binnen de reisbranche, helpen om kracht te zetten. De partners Transavia, SNP Natuurreizen, Airtrade, Riksja Travel en Acato willen deze doelstelling helpen realiseren. “Door nieuwe reisconcepten die goed zijn voor de wereld - ons netwerk en kennis van de reisbranche aan te bieden - kunnen we gezamenlijk leren innoveren en elkaar inspireren”, aldus Marius Appelman, eigenaar van Riksja Travel en een van de oprichters van Travel Impact Lab.


Sinds de oprichting halverwege 2018 heeft het Travel Impact Lab al meer dan 22 leuke reis-startups gesproken. Deze startups geven de gevestigde reisorganisaties een eventuele buitenboordmotor om succesvol te innoveren met een positieve impact op de wereld.


Een belangrijke drive om impactvol te willen innoveren is de behoefte van klanten en de wereld om ons heen dat verandert. “Dat goed voelen, snappen, duiden en vertalen naar concrete behoefte/probleem is volgens mij wat veel organisaties nu nog onvoldoende doen”, vertelt Michel Groenenstijn, mede-oprichter van Travel Impact Lab.

Dat innoveren lastig is binnen de reisbranche is de partners niet onbekend. Toch is innoveren heel belangrijk, ziet ook Gert Nieuwboer, eigenaar van SNP Natuurreizen. Voor Gert een belangrijke reden om partner te worden van Travel Impact Lab. “Innovatie is nodig in onze branche, maar niet altijd makkelijk te organiseren binnen een bestaande cultuur. Travel Impact Lab kan de omgeving creëren met de juiste partners om nieuwe concepten uit te proberen of inspiratie te leveren die niet uit de bestaande organisatie naar boven komt. Super essentieel en reuze interessant dus!”


Transavia richt zich bij innovaties voornamelijk op de bestaande customer journey. De focus hierin is altijd een positieve impact. Dat deze focus ook een van de redenen is geweest om aan te sluiten bij het Travel Impact Lab, is geen toeval. “Ook het samenwerken met branchegenoten, de inspiratie en nieuwe concepten van startups en het vergroten van executiekracht op vernieuwende concepten zijn beweegredenen om een partnership aan te gaan met het Lab”, aldus Brit Haarmans, Innovation Lead van Transavia.


In de reisbranche zien we innovatie-uitdagingen op verschillende niveaus. Op het niveau van een startup of een innovatief initiatief van een bestaande organisatie geldt dat de meesten wel de principes van kortcyclisch testen en leren kennen. En toch, het snel kunnen opzetten van de juiste kwalitatieve experimenten is natuurlijk niet makkelijk, dat zijn niet skills die je even opdoet op een vrijdagmiddag. Alle tooltjes en nieuwe technieken ten spijt: in je team zal iemand de rol van experiment designer op moeten pakken en daar heb je skills en ervaring voor nodig. 


Gijs van den Boom, eigenaar van Acato en mede-oprichter van het Lab, ziet in de reisbranche met name een groot probleem op een ander niveau. “Jarenlang zijn reisorganisaties succesvol geweest met een waaier aan reisproducten. De organisatie is ondertussen goed geworden in het steeds beter aanbieden en managen van die producten, gevolgd door meer succes en meer drukte. Door de behoefte aan sterke operationele krachten, wordt men op termijn vooral goed in het beheersen en optimaliseren van allerlei bestaande processen. Dat terwijl innovatie vooral gaat over het radicaal ter discussie stellen van alles wat voor lief wordt genomen. Dus ook de bestaande producten en processen. Dat wringt, dat vergt dus ook een hele andere mindset”.


De reisbranche is zoekende naar de transformatie van een gebalanceerde organisatie waarin beiden mogelijk is en waarbij de core business niet alle aandacht opslokt, laat Gijs weten.


Positieve impact op de wereld kent verschillende vormen. Het moet bij je ziel en missie van de organisatie passen welk thema je hierbij kiest. De meeste organisaties hebben dit prima gedefinieerd en er mooie teksten over op de about us pagina”, aldus Gijs. Maar dan de executie. Een paar waterputten in Afrika maakt je nog niet de mede-oplosser van armoede. Het mag wel een tandje bolder en meer verankerd in de kern van het product. Het borrelt op dit moment op dat vlak van veel veelbelovende kleinschalige initiatieven die echt een stuk verder durven gaan. De partners van Travel Impact Lab willen geïnspireerd raken en het samen met startups de reisbranche duurzamer maken en de reizen meer impact geven.


Die boldness is nodig. Ook vanuit commercieel oogpunt. Alleen dan zie je dat er ineens van allerlei kanten wind mee ontstaat: klanten zijn loyaler, de media pikken je makkelijker op, talent werkt graag met je. Daar zijn veel onderzoeken en cijfers van en de laatste jaren staat positieve impact weer op allerlei manieren centraal in de top 10 trends lijstjes, ook die van Booking.com bijvoorbeeld. We hebben het dan niet over de piepkleine stapjes. Dat nodigt uit om in het wilde weg een beetje impact af te kopen op het niveau ‘we besparen tegenwoordig 6 velletjes papier per pax’. Het is niet alleen ongeloofwaardig, maar het getuigt ook van gemis aan bezieling, het riekt naar oude economie. Tuurlijk moet je ook kleine stapjes zetten, dat is niet meer dan normaal.


De partners van Travel Impact Lab gaan voor de grote impactvolle stappen. Een tip van Gijs: “Maak een paar stevige keuzes die passen bij je overtuiging, pak daarop door en zorg dat dit je uitgangspunt is voor innovatie. Tegelijk met de commerciële kansen die hier omheen hangen.”


“De vraag naar verduurzaming zal de komende jaren alleen maar gaan toenemen”, meent Brit van Transavia. “Nieuwe manieren van denken en ondersteunende technologieën kunnen helpen om de hele reiswereld een stap vooruit te laten zetten. Om een feel-good branche te blijven, zullen we gezamenlijk aan de slag moeten met verandering en vooruitgang”.


Heb jij een reis-startup en wil je een keer kennismaken?

Bezoek onze maandelijkse Lab Sparring Sessie. Aanmelden kan via Loes@travelimpactlab.nl