Zoeken

Van idee naar innovatie. SNP Natuurreizen plukt de vruchten van een jaar aan innovatie

Enthousiasme, nieuwe ideeën en een visie voor de toekomst: gedreven ondernemers en medewerkers zitten er vol mee. Maar hoe zorg je dat een idee een succes wordt? Hoe maak je de slag van idee naar innovatie? We krijgen een kijkje in de keuken bij SNP Natuurreizen, koploper van duurzaam toerisme. Onlangs namen zij de ‘Sustainable Travel Award 2019’ in ontvangst en tekenden zij de ‘International Tourism Plastic Pledge’ om ook plasticvervuiling terug te dringen. Ook op het gebied van innovatie zijn er grote sprongen gemaakt, sinds SNP Natuurreizen partner werd van Travel Impact Lab in 2018. Wij spreken Gert Nieuwboer, eigenaar van SNP Natuurreizen, over hun invulling van innovatie.



Toen eigenaar Gert Nieuwboer tijdens een zeiltrip geïnspireerd raakte van de innovatie-ideeën van Marius, begon het balletje te rollen. Innovatie op een grotere schaal neerzetten, voor meerdere partijen in de reiswereld. Om zo gezamenlijk op te trekken en zo samen sterker te worden. De gedachte achter Travel Impact Lab sloot naadloos aan bij de behoefte bij SNP om op een andere manier met innovatie om te gaan. In 2018 werd SNP partner van Travel Impact Lab.


Als wij enthousiast zijn, worden anderen dat vast ook. Toch?

Voor die tijd kwamen innovatieve ideeën bij SNP meestal vanuit Gert, productmanagers of andere mensen uit de organisatie. “Bij SNP gebruikten we de N=1-methode. Wij namen als steekproef één persoon, en dat waren altijd wijzelf. Wij waren gewend om dingen te bedenken waar wij zelf enthousiast van werden. Wij hadden de overtuiging: als wij hier enthousiast van worden, dan zullen anderen dat ook wel worden. Voor 25 tot 30 jaar werkte dit heel goed. Totdat je ideeën wil bedenken voor een andere generatie. Dan merk je dat je deze doelgroep niet goed genoeg kent om op dezelfde manier te werken. Door Travel Impact Lab konden wij innovatie breder neerzetten in onze organisatie en leerden we methodieken om ideeën te bedenken die aansluiten bij een grotere doelgroep.”


“Wij denken dat innovatie in principe door iedereen zou mogen en moeten plaatsvinden.” – Gert Nieuwboer, eigenaar SNP.





Van Bootcamp tot SNP-innovators

Vier medewerkers werden geselecteerd en gepromoot tot SNP-innovators. Zij werden op Bootcamp gestuurd bij Travel Impact Lab en kwamen na twee dagen razend enthousiast terug. Dit innovatieteam is nu een integraal onderdeel van de organisatie. Gert: “Zij krijgen de vrijheid om zelf met ideeën te komen en uit te werken. En daar plukken we nu de eerste vruchten van. Zo is er op de afdeling sales een innovatie in organisatiestructuur gerealiseerd, die nu wordt getest. We werken nu met landenteams, wat allerlei voordelen heeft. Daarnaast is er bijvoorbeeld een nieuwe methodiek bedacht om behoefte te testen via Facebook. Dat zijn validatietesten. Middels Facebook-campagnes kunnen we vroeg testen of er behoefte is naar een bepaald type reis. Wij lanceren elk jaar zo’n 30 à 40 reizen, waarvan er altijd een stuk of 5 tussen zitten die het niet goed doen. Als we die er tussenuit kunnen halen, scheelt dat weer tijd en kosten.”


Eén van de SNP-innovators, Carlijn Keukens, vertelt: “Tijdens de Bootcamp van Eelke Pollé leerde we in een rap tempo over facetten om te innoveren. Wij kwamen thuis met heel veel energie en ideeën. De tools die wij aangeraakt kregen waren zeer waardevol. Voorheen werd er niet eerder gekeken of een nieuw idee een probleem zou oplossen. Nu kunnen we dat eerst testen. Het is nooit in één keer perfect: je moet valideren en de denkwijze van de doelgroep onderzoeken.”


“In het begin waren we te veel aan het onderzoeken en was het veel wachten. Dat koste teveel tijd. Nu gaan we veel eerder aan de slag. Aanpassingen maken kan altijd nog”. – Carlijn, SNP-innovator.


Een toekomst vol innovatie, inspiratie en samenwerkingen

Gert: “Ons eerste jaar bij Travel Impact Lab heeft ons een aantal mooie dingen opgeleverd, bijvoorbeeld het anders organiseren van je eigen ‘club’. Dat hebben we nu gedaan met één team. In 2020 willen we misschien wel een tweede team laten starten, of als er meer behoefte is onder medewerkers, meer. Wij denken dat innovatie in principe door iedereen zou mogen en moeten plaatsvinden. Daarnaast komen we elke maand bij de sparringssessies in contact met nieuwe start-ups. Daar komen af en toe leuke samenwerkingen uit of inspiraties. Daar willen we alleen maar mee verder – en méér. Misschien willen we ook wel een heel ander businessmodel laten valideren of testen. Zo kunnen we kijken of we met SNP meer kunnen dan alleen reizen aanbieden. Bijvoorbeeld door ook onze kennis en know-how te kunnen verspreiden.”