Impact: de enige weg vooruit

Bijgewerkt: 26 aug 2019


Het idee voor Travel Impact Lab ontstond al bijna drie jaar geleden. Kijkend naar de reisbranche en de ontwikkelingen in de markt zagen we dat er iets moest gebeuren om in de toekomst relevant te blijven. We bedachten daarom “het Travel Lab”, een initiatief voor innovatie in de reisbranche. Toen bijna twee jaar later het Lab daadwerkelijk startte, was die naam veranderd in Travel Impact Lab. In dit artikel vertellen we je graag waarom impact zo belangrijk is voor ons.


Travel Impact Lab heeft drie belangrijke peilers:


- Innovatie is een vak, zelden een lucky shot. Je kan dat dus leren, oefenen en er goed in worden. Zo vergroot je de kans dat iets dat je bedenkt ook echt gaat lukken.

- Vernieuwing gebeurt niet binnen de vier muren van je organisatie. De meeste ideeën, inspiratie én je volgende doelgroep zijn buiten. Samenwerken, openheid en een community bouwen lonen dus.

- De enige zinvolle richting van vernieuwing in de reisbranche is impact.


Over die laatste gaat dit artikel. Want waarom kiezen we daar eigenlijk zo specifiek voor? Innovatie kan toch prima gaan over allerlei soorten nieuwe initiatieven, zonder dat impact daar onderdeel van is? Klopt, maar voor ons werkt dat niet. En wel om twee redenen. De eerste is meer principieel, de tweede meer bedrijfsmatig.


De principiële eerst. We zien om ons heen dat de wereld behoorlijk wat uitdagingen heeft. Of het nou klimaat is, globale ongelijkheid, polarisatie of de opkomst van populisme, een krant lezen is tegenwoordig vooral een oefening in niet compleet depressief worden. Tegelijk gebeurt er ook heel veel moois dat tegenwicht biedt aan die uitdagingen: mensen die niet somber worden maar kansen aanpakken en veranderingen in gang zetten. Niet kijken naar wat er allemaal misgaat, maar werken aan wat verbetering bewerkstelligt. Van die groep willen wij onderdeel zijn.


We denken dat reizen een waanzinnige bijdrage kan leveren aan het gros van de uitdagingen die we als wereld tegenkomen. Het brengt ons naar plekken waar de natuur overweldigend mooi is - en laat ons het belang van een gezond klimaat stevig voelen. Het brengt ons in contact met andere culturen en mensen en laat ons uit eerste hand ervaren hoeveel we als mensen - ondanks onze verschillen - gemeen hebben. Reizen leert ons relativeren, brengt ons dichtbij de mensen die belangrijk voor ons zijn en neemt ons even mee uit de dagelijkse realiteit.


Die enorme kracht van reizen niet bewust gebruiken om al die uitdagingen aan te gaan zou zonde zijn. We voelen de plicht om dat te doen.


De tweede reden is bedrijfsmatig. Het kan je nauwelijks ontgaan zijn dat impact, purpose, duurzaamheid, bewustwording - en noem zo nog maar twintig termen - aan aandacht winnen. Uit onderzoek blijkt dat met name de jongere generaties hier waarde aan hechten. Onze klanten van de toekomst dus.


Als je dus gaat innoveren en je wil in de toekomst nog relevant zijn - helemaal in het geweld van de platforms en digitale disruptors - dan kun je naast principieel ook bedrijfsmatig nauwelijks anders dan kiezen voor impact. Wij zijn ervan overtuigd dat over een paar jaar reizen zonder impact de rookcafés van een paar jaar geleden zijn: nauwelijks nog voor te stellen en vrijwel geen bestaansrecht meer.


Travel Impact Lab kiest dus heel specifiek voor impact. Door een drempel voor nieuwe startups die aanhaken. Door het organiseren van Moonshot Sessies rondom impactvolle onderwerpen als reizen met de trein binnen Europa en klimaatpositieve schoolreizen. Door bij nieuwe initiatieven steeds het gesprek te blijven voeren over welke positieve impact iets heeft.


En het mooiste van alles: werken aan dingen die impact hebben is nog leuk ook. Het trekt de beste mensen aan, houdt ze langer vast en maakt dat de werkdag eindigt met een gevoel van voldoening.