Zoeken

Het verhaal van Eelke: haar passie voor innovatie en de reisbranche

Bijgewerkt: 26 aug 2019

Onze Chief Ecosystem Officer Eelke Pollé; je zult haar veelvuldig tegengekomen bij de workshops, trainingen en coaching. Maar wie is zij? Daarom heb ik haar het hemd van het lijf gevraagd en neem ik jullie graag mee op de reis van Eelke.



Het startpunt

Het begint bij Eelke met het ijzersterke geloof dat als iedereen zijn hart zou kunnen volgen, de wereld er een stuk mooier uit zou zien. Wat ze dan ook het liefste doet, is mensen helpen om van hun passie hun werk te maken.

Dan creëer je vanzelf impact. En waar lopen er meer mensen rond met passie dan in de reiswereld?


Binnen het Travel Impact Lab krijgt ze energie van mensen met zo'n passie, met een

intrinsieke drive om hier hun brood mee te verdienen. Het is zo mooi om te zien hoe iemand er heilig in gelooft dat zijn/haar idee levensvatbaar is. De zin ‘dit is toch wat iedereen tijdens zijn reis wil’ hoort ze vaak. Maar is dat wel zo? Zijn wijzelf een goede graadmeter voor de wensen van een ander? Weten wij of ons eigen idee aansluit bij de markt? Naast die persoonlijke drive is er nog iets nodig: dat er klanten zijn die net zo enthousiast zijn over het idee als de founders.


Hierom begint voor Eelke het groeiproces dan ook met het valideren van dit idee. We helpen startups om op gestructureerde wijze te onderzoeken waar de kansen liggen voor nieuwe of verbeterde producten, de marktgrootte daarvan realistisch in te schatten en daar dan vervolgens een aansluitend product op te ontwerpen. Zo vergroot je de kans op succes en beperk je de hoeveelheid tijd en geld die je besteed aan ideeën waar geen markt voor blijkt.


Voor de hand ligt dat dit valideren vooral nut heeft voor StartUps, toch? Dat dit zeker ook voor bestaande reisorganisaties geldt, wordt al snel duidelijk als Eelke het beeld schetst van een bedrijf waarbinnen elke werknemer denkt te weten wat er bij de klant speelt. Er worden ideeën bedacht en uitgevoerd waarbij er vaak vergeten wordt dat we een kokervisie hebben. We zien en horen in alles bevestiging van ons eigen idee zonder dat we dit daadwerkelijk hebben onderzocht. En zo spenderen de meeste bedrijven heel veel mankracht en geld aan het bouwen van innovaties die na de lancering tot ieders verbazing toch niet blijken aan te slaan. Dus ook gevestigde bedrijven die geld en tijd willen besparen en sneller willen weten waar werkelijk potentie zit voor succes doen er verstandig aan eerst zo'n gestructureerde validatie te doorlopen. Het is tenslotte een stuk makkelijker om in te spelen op behoeftes van klanten als je weet wat die behoeftes zijn.


Het aanlooptraject

Dat deze aanpak werkt heeft Eelke aan den lijve ondervonden toen ze in 2010 zelf aan een StartUp in de reissector begon. Ze wilde dit direct gestructureerd aanpakken - het is duidelijk: Eelke en structuur, die horen bij elkaar - en besloot mee te doen met een incubator. Ze kwam op een mooie werkplek terecht, maakte nieuwe vrienden voor het leven en dronk heerlijke koffie - maar de inhoud van het programma had niet veel invloed op het succes van haar eigen StartUp. Met hard werken en vooral veel geluk, werd haar startup een succes (en maakte een mooie exit), maar die van vele andere deelnemers niet. Een fijne werkplek, goede koffie en leuke collega-startups waren nice-to-haves maar maakten niet het verschil tussen succes en falen. In de jaren die daarop volgden bleef ze nadenken over de vraag wat die incubator wél had moeten doen om ook zakelijk impact te maken. Uiteindelijk was dit haar inspiratie om wetenschappelijk onderzoek te doen naar de kritische succesfactoren voor StartUp Acceleratie. Met dit onderzoek slaagde ze Cum Laude voor haar MBA.

Eén van de 6 kritische succesfactoren bleek inderdaad validatie te zijn. Een combinatie van Design Thinking en Lean Startup methodologie zijn nu de basis van de Travel Impact Lab modules. "Als die kennis 10 jaar geleden beschikbaar was geweest had het me zeker 3 jaar uitgespaard" lacht Eelke, "en dan hadden mijn collega startups al na een paar maanden geweten dat hun idee geen slaagkans had, i.p.v. pas na jaren. Zonder validatie is het Russische roulette. Ik had toevallig mazzel, zij hadden pech."

Op een dag besloot ze haar succesvolle bedrijf te verkopen en kwam de vraag: wat nu? Weer iets nieuws starten? Mwah, best leuk, maar liever nog zet ze al haar ervaring en kennis in om anderen te helpen op weg naar succes. Eelke maakt een uitstapje -weg van de door haar zo geliefde reisbranche- ze wordt actief bij andere accelerator- en innovatieprogramma's. Tools die zichzelf bewezen hebben in de Lean Startup en Design Thinking maakt ze zich helemaal eigen. Ze wordt mede-verantwoordelijk voor het succes van vele StartUps en ze bouwt een berg aan ervaring op als facilitator.


Oude liefde roest niet

En toen kwam de kans voorbij om haar oude liefde voor de reiswereld te combineren met haar nieuwe liefde. Vol enthousiasme, plannen en dromen stapt ze bij het Travel Impact Lab aan boord. Een gouden combinatie voor alle betrokken partijen.


Toekomstplannen en dromen

De magische mix van kennis, talentvolle mensen, coaching van ervaren ondernemers en toegang tot de key players in de industrie maakt voor een startup het verschil tussen falen en succes. Eelke's doel is om die magische mix toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk startups & bedrijven die van hun passie voor reizen een toekomstbestendig succesverhaal willen maken.


Een nieuwe ontwikkeling daarin voor bestaande reisorganisaties is de uitrol van de door haar zelf ontworpen Innovation Readiness Scan. Hiermee kan ze binnen korte tijd in kaart brengen hoe groot de innovatie urgentie is binnen een organisatie. Daarnaast wordt gemeten hoe de organisatie nu scoort op de voor innovatie benodigde strategie, cultuur, resources en kennis en door middel van een gap analysis in kaart gebracht wat men nog nodig heeft. Tot slot wordt het financiële plaatje doorgerekend: Wat kost innovatie ze nu? Welk rendement levert dat op? Waar liggen verbeterkansen?

Voor startups wil ze de toegankelijkheid vergroten door te onderzoeken of ze door middel van subsidies of investeringen kosteloos kunnen participeren in Travel Impact Lab's acceleratie programma's.


Eelke bouwt voort op de 3 kern pilaren van Travel Impact Lab, met het geloof dat innovatie te leren is, dat het het beste werkt als je het samen doet (met ervaren coaches, verfrissende startups en krachtige spelers in de branche) en dat positieve impact de enige zinnige richting is. Travel Impact Lab is die plek van die kennis en verbinding en kijkt uit naar een toekomst waarin elke reis een positieve impact heeft op de wereld.